زمانی که آفریقا ، قاره سبز بود

زمانی که آفریقا ، قاره سبز بود

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۲۴
  • در : طبیعت

صحرای بزرگ آفریقا، یکی از دشوارترین و سخت ترین شرایط محیطی را برای زندگی دارد، بخش اعظم شمال آفریقا حدود ۳٫۶ میلیون کیلومتر مربع پوشیده از ماسه و سنگ های سخت است ولی شمال آفریقا همیشه مثل امروز متروک نبود. نقاشی ها و سنگ نبشته های کنده کاری شده و فسیل های بدست امده از منظقه نشان می دهد که صحرا روزی بهشتی سرسبز بوده است. تا جایی که حیات انسانی، حیوانی و گیاهان در ان شکوفا بود.

sahara

اکنون محققان دانشگاه MIT با بررسی گرد و غبارهای انباشته شده در سواحل غرب آفریقا را در طول ۲۴۰،۰۰۰، به این نتیجه رسیده اند که اب و هوای شمال آفریقا در هر ۲۰،۰۰۰ سال بین خشک و مرطوب در گردش بوده است انها می گویند گه الگو های اب و هوایی طبق به محور گردش زمین به دور خورشید تغییر می کنند، که به نوبه خود میزان تابش نور خورشید را در فصل های مختلف تعیین می کند. هر ۲۰،۰۰۰ سال زمین از دریافت بیشتر نور خورشید در تابستان به سمت مقدار کمتر در حال تغییر است.

شمال آفریقا ،با تغییر محور زمین، زمانی که نور بیشتری دریافت می کند باعث افزایش شدت فعالیت باران های موسمی منطقه می شود. که به نوبه خود باعث بوجود امدن شمال آفریقای سرسبز و مرطوب می شود وقتی محور زمین به سمتی می چرخد که شمال آفریقا در تابستان نور کمتری دریافت می کند باعث کاهش فعالیت باران های موسمی در منطقه شده و منجر به ایجاد اب و هوای خشک و گرم مانند انچه که امروز شاهد ان هستیم می شود.

نتایج تحقیقات دانشگاه MIT نشان می دهد که داستان اب و هوای شمال آفریقا در هر ۲۰،۰۰۰ سال در حال نوسان بین مرطوب و خشک است. هر ساله باد ها از شمال آفریقا، صد ها میلیون تن از گرد و غبار صحرا را به اقیانوس اطلس و امریکای جنوبی منتقل می کنند و بررسی این لایه های رسوبی مانند کتابی تاریخ افریقا را روایت می کند، لایه های ضخیم نشان دهنده سال های خشک است و لایه های نازک نشان دهنده ی سال های مرطوب است که شامل غبار های کمتری به دلیل شرایط جوی بارانی منطقه بوده است.محققان هم چنین سنگ ها و لایه های رسوبی سواحل غرب افریقا را بررسی کرده اند هر کدام از این لایه ها شامل رسوبات ضخیم و هم چنین نشانه هایی از حیات مثل فسیل های موجودات زنده بودند.

به گفته دکتر مک گی، استاد یار دانشگاه MIT؛ در گذشته، چنین تصور می شد که دوره های یخ بندان عامل اصلی شکل دهنده ی نوسانات و تغییرات آب و هوایی در شمال آفریقا بوده است اما بررسی های جدید نشان می دهند که تغییرات در محور چرخش زمین به دور خورشید عامل اصلی ایجاد کننده دوره های خشک و مرطوب در شمال آفریقا هستند. و اینطور به نظر می رسد که این مناظر خشک و لم یزرع بار ها و بار ها در طول تاریخ امده اند و رفته اند و جایشان را با چشم اندازهای سرسبز و محیط های مرطوب عوض کرده اند.

sahara

دوره مرطوب آفریقا اخرین بار حدود ۱۰،۰۰۰سال پیش به اتمام رسید بررسی کنده‌کاری‌ های صورت گرفته بر روی سنگ‌ها در منطقهٔ تاسیلی که هم ‌اکنون به یک واحه دورافتاده تبدیل شده‌ است نیز نشان می‌دهد که در گذشته‌ های بسیار دور، تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی و جانوری که ویژهٔ مکان‌های مرطوب هستند، از جمله تمساح، فیل و زرافه، در صحرای آفریقا زندگی می‌کرده‌اند. دوره بعدی تغییر محور زمین و حداکثر شدن میزان تابش خورشید برای شمال افریقا که می تواند منجر به احیای دوران مرطوب افریقا شود تخمین زده می شود که حدودا ۱۰،۰۰۰ سال دیگر اتفاق بیفتد اما انچه که دانشمندان نمی توانند پیش بینی کنند این است که گاز های گلخانه ای تا چه حد می توانند بر این دوره های طبیعی اب و هوایی را تحت تاثیر قرار دهند.

4171