کره زمین، خانه پیر و امن ما

کره زمین، خانه پیر و امن ما

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۵
  • در : طبیعت

ما انسان ها از هر نژاد و رنگ و زبانی، از هر کشوری و در هر اقلیمی که زندگی می کنیم همگی ساکن کره زمین هستیم. زمین خانه مشترک ما زمینی هاست و تنها مکانی است که با اطمینان می توان گفت در آن حیات وجود دارد. با ما باشید تا بیشتر زمین، این خانه پیر و امن مان را بشناسیم، بدانیم عمر کره زمین چقدر است، از چه ساخته شده است و به طور کلی با مشخصات کره زمین آشنا شویم.

عمره کره زمین چقدر است؟

۴/۴ میلیارد سال پیش زمین ما ساخته شد. در ابتدا زمین انبوهی از ابر های متشکل از گاز و غبار بود؛ این گاز و غبار همان موادی بودند که منظومه شمسی ما را ایجاد نمودند و از جمله آن ستاره تابان منظومه ما یعنی خورشید نیز از همین غبار و گاز ایجاد شده بود.
طبق بهترین تئوری های مختلف از دانشمندان مختلف این گاز و غبار ابتدا به صورت یک دیسک در کنار هم فشرده شده بودند، مرکز دیسک خورشید ما و پیرامون آن بعد ها سیاره های منظومه شمسی را ایجاد کردند.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

کره زمین در کجا قرار دارد؟

به گزارش Universe Today، سیاره ما در گوشه ای کوچک از کهکشان راه شیری قرار دارد و ۲۵،۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشانی و ۲۵،۰۰۰ سال نوری از لبه آن فاصله دارد. منظومه شمسی ما روی بازوی جزئی به نام بازوی Orion-Cygnus واقع شده است که از بازوی Sagittarius، که یکی از دو بازوی مارپیچی بزرگ کهکشان است قرار دارد.

اندازه کره زمین

دور تا دور زمین ۲۴۹۰۱ مایل (۴۰٫۰۷۵ کیلومتر) است که آن را به بزرگترین سیاره سنگی منظومه شمسی تبدیل کرده است.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

فاصله زمین با خورشید

فاصله خورشید تا زمین ۳ میلیون مایل (۱۵۰،۰۰۰ کیلومتر) است و این فاصله، فاصله بسیار ایده عالی است که سبب می شود دمای مناسبی بر روی سطح آن جریان داشته باشد و آب بتواند به شکل مایع بماند و علاوه بر این گیاهان و جانوران و انسان ها بتوانند به راحتی به زندگی بر روی آن بپردازند.

وسعت کره زمین چقدر است

زمین ما علاوه بر اقیانوس ها از خشکی های پهناوری تشکیل شده که به آن ها قاره می گویند؛ بر اساس دایرة المعارف جهانی جغرافیا، بزرگ ترین قاره آفروسیا (متشکل از آسیا، آفریقا و اروپا) ۳۲۸۰۰،۰۰۰ مایل مربع (۸۴٫۹۵۰،۰۰۰ کیلومتر مربع) مساحت دارد. آمریکای شمالی و جنوبی با هم وسعتی در حدود ۱۶،۴۲۸،۰۰۰ مایل مربع (۴۲ میلیون کیلومتر مربع) دارند؛ در حالی که قاره یخ زده قطب جنوب ۵،۴۰۵،۰۰۰ مایل مربع (۱۴ میلیون کیلومتر مربع) و مساحت استرالیا ۲،۹۷۰،۰۰۰ مایل مربع (۷،۶۵۶،۱۲۷ کیلومتر مربع) است.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

فرآیندهای زیر پوسته زمین باعث می شوند که این قاره ها در طی دوره زمانی زمین شناسی حرکت کنند. به تازگی زمین شناسان کشف کرده اند که قاره های زیرزمینی نیز وجود دارند که در اعماق سطح زمین دفن شده اند و گرچه هیچ کس کاملاً نمی داند که چگونه یا چه زمانی شکل گرفته اند اما ممکن است به اندازه خود زمین قدیمی باشند.

براساس تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده، پوسته زمین یک لایه نازک است که به طور متوسط ​​در حدود ۱۸ مایل (۳۰ کیلومتر) در زیر ما  امتداد دارد و حاوی سنگ های سیلیکات و بازالت است. این گوشته، لایه زیر لایه پوسته است به که در حدود ۱۸۰۰ مایل (۲۹۰۰ کیلومتری) زیر سطح زمین امتداد دارد. تصور غلط متداول این است که تمام سنگهای موجود در گوشته زمین مذاب هستند اما در حقیقت، بیشتر آن ها شکلی بسیار چسبناک و ضخیم می باشند و میلیون ها سال طول می کشد تا حرکت و جنبش جزئی ای در آن ها صورت بپذیرد.
در مرکز کره زمین نیز هسته آن واقع شده که جنس آن از فلز نیکل و آهن است؛ هسته زمین از بیرون مایع است و تا ۱۴۰۰ مایل (۲۲۶۰ کیلومتر) عمق دارد اما با فشارهای باورنکردنی خرد شده و به شکل جامد در اعماق فرو می رود.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

جو کره زمین

به گفته ناسا، جو سیاره دارای ۷۸٪ نیتروژن، ۲۰٪ اکسیژن اضافی، ۰٫۹٪ آرگون و ۰٫۰۴٪ دی اکسید کربن به علاوه مقادیر کمی از گازهای دیگر است. بیشتر فعالیتهای انسانی در پایین ترین لایه جوی یعنی تروپوسفر انجام می شود که ۵ تا ۹ مایل (۸ تا ۱۴٫۵ کیلومتر) بالای سر ما امتداد دارد. در بالای آن استراتوسفر قرار دارد، جایی که ابرها هستند و هواپیما ها می توانند در آن حضور داشته باشند و تا ۳۱ مایل (۵۰ کیلومتر) ارتفاع بگیرند. سپس بالای آن لایه مزوسفر قراردارد که تا ۵۳ مایل (۸۵ کیلومتر) ارتفاع امتداد دارد (اینجاست که شهاب سنگ ها در هنگام ورود به جو زمین می سوزند) بالاترین لایه نیز ترموسفر است که تا فضا امتداد دارد و حداقل ارتفاع آن به ۳۷۲ مایل (۶۰۰ کیلومتر) می رسد.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

فعالیت های ما انسان ها بر جو زمین اثر می گذارد. ما انسان ها با افزودن دی اکسید کربن اضافی، که تابش اشعه مادون قرمز خورشید را به دام می اندازد سبب تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین شده ایم و به طور کلی تغییراتی را در مقیاس ها بزرگ رقم زده ایم که خانه پیرمان را به مکانی ناامن برای خود و نسل های آینده خود تبدیل کرده است. این موارد شامل افزایش میانگین دما در حدود ۲٫۳ درجه فارنهایت (۱٫۳ درجه سانتیگراد) است. – سپتامبر ۲۰۱۹ یکی از گرم ترین دمای ثبت شده در سراسر تاریخ کره زمین را در خود ثبت کرد.-

سطح کره زمین

زمین در محور خود ۲۳٫۴ درجه کج شده است، به این معنی که نور خورشید در طول سال به طور یکنواخت در سطح سیاره می افتد و باعث ایجاد تغییرات فصلی در بیشتر سیاره می شود. اما مناطق مختلف در نور خورشید اختلافات های زیادی را تجربه می کنند، به همین دلیل اغلب سطح زمین به سه منطقه عمده آب و هوایی تقسیم می شود؛ مناطق قطبی در قطب شمال و قطب جنوب، که از بالا یا زیر ۶۶ درجه از عرض جغرافیایی شمال یا جنوب شروع می شوند. مناطق معتدل میانه، بین ۲۳ و ۶۶ درجه عرض جغرافیایی شمال یا جنوب که مناطق میان رأس الرسطان و رأس الجدی را شامل می شوند.

بلندترین و عمیق ترین نقاط کره زمین

بلندترین نقطه از سطح دریا قله کوه اورست است (با ارتفاعی در حدود ۲۹۰۲۹ پا (۸،۸۴۸ متر). عمیق ترین نقطه از کره زمین هم شکافی هلالی شکل است که در غرب اقیانوس آرام قرار دارد و با عنوان خندق ماریانا ariana Trench شناخته می شود و عمقی در حدود ۳۶،۰۳۷ پا (۱۰۹۸۴ متر) دارد.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

بلندترین رود، بزرگترین دریاچه کره زمین

رود نیل طولانی ترین رودخانه جهان است که از طریق شمال شرقی آفریقا ۴،۲۵۸ مایل (۶،۸۵۳ کیلومتر) سر چشمه می گیرد.  دریاچه بایکال در روسیه بزرگترین و عمیق ترین دریاچه آب شیرین است که حاوی ۵ هزار و ۵۲۱ مایل مکعب آب (۲۳۰۱۳ کیلومتر مکعب) است.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

حیات بر روی زمین

مهم ترین موضوع درباره کره زمین بی شک قابل حیات بودن آن است؛ فرضیه های زیادی وجود دارند که می گویند یک سیاره در یک کهشکشان دارای حیات است اما هیچ کدام از این فرضیه ها به صورت کامل اثبات نشده اند. برخی از قدیمی ترین شواهد موجود در زندگی میکروبی نشان می دهد که قدیمی ترین موجود زنده که احتمالاً یک میکروب یا باکتری بوده است ۳٫۹۵ میلیارد سال پیش ایجاد شده است اما چگونگی بوجود آمدن این موجودات میکروسکوپی هنوز یک راز سر به مهر است؛ هرچند که متخصصان در این باره نظریه های بسیاری را مطرح کرده اند.

مشخصات کره زمین - عمر کره زمین

مشخصات کره زمین – عمر کره زمین

دانشمندان تخمین می زنند که حدود ۱ تریلیون گونه وجود زنده در سیاره ما وجود دارد که جو فوقانی آن تا زیر سطوح صخره ای آن به زندگی مشغول هستند.