فواید ورزش و روش های علاقمند کردن کودکان به آن

فواید ورزش و روش های علاقمند کردن کودکان به آن

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۰۱
  • در : سلامت کودکان

اهمیت ورزش برای کودکان متفاوت از ورزش در افراد بزرگسال است. ورزش برای کودکان باید بیشتر جنبه تفریح و بازی داشته باشد. علاوه بر اهمیت فعالیت داشتن در سنین پایین، فواید ورزش برای کودکان نیز بسیار زیاد است. کودک همواره در حال رشد است و رشد مطلوب و همه جانبه او می‌تواند در زندگی آینده‌اش بسیار مفید و مؤثر واقع شود. رشد کودک در صورتی در دوران نوجوانی تکمیل می‌شود که جریان رشد او در تمامی مراحل قبلی به خوبی هدایت شده باشد.در سنین پایین، نقص یا ناراحتی در قسمتی خاص از بدن، با تمرین و تقویت عضلات، سریع تر برطرف می‌شود. اما هرچه سن کودک افزایش یابد، این عمل به کندی امکان‌پذیر خواهد بود. بی‌توجهی به نقص یا ناراحتی بدنی کودک در این دوره باعث می‌شود که آن ناراحتی به طور بسیار سریع پیشرفت کند.

فواید ورزش برای کودکان

برای جلوگیری از چاقی و کم تحرکی کودکانمان بهتر است آنها را از سنین پایین به ورزش کردن تشویق کنیم. تا با مزایای ورزش کردن از سنین پایین آشنا شوند. برخی از مهمترین فواید ورزش برای کودکان عبارت است:

تقویت قلب و عروق در بچه‌ها: با اینکه به نظر می‌رسد مشکلات قلبی فقط مربوط به بزرگ‌سالان می‌شود، اما واقعیت این است که بیشتر مشکلات از سبک زندگی در کودکی شروع می‌شود و حتی مشاهده‌شده حدود ۵ درصد از افراد جوان به مشکل فشارخون مبتلا هستند. در ایران سکته قلبی اولین علت مرگ‌ومیر است و در آمریکا هم همین جایگاه را به خودش اختصاص داده است. برای همین هم باید از کودکی روی بچه‌ها کارکرد و آن‌ها را به ورزش کردن عادت داد. تحقیقات نشان می‌دهند انجام دادن تمرینات ورزشی به‌صورت منظم می‌تواند جلوی بروز مشکلات قلبی را بگیرد. ورزش کردن می‌تواند روحیه‌ فرزندتان را بالا ببرد، او را تندرست و به تقویت سیستم قلبی عروقی‌اش کمک کند.

کاهش استرس: از جمله عوارض استرس فشرده شدن عضلات است و عضلات فشرده منجر به سردرد، شکم‌درد یا سایر احساسات ناخوشایند در بدن خواهد شد. لازم است فرزندتان هم علائم استرس را بشناسد و هم بداند چطور باید از پس آن بربیاید. به خاطر داشته باشید ورزش کردن یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با استرس است و بچه‌هایی که ازنظر جسمی فعال هستند، نسبت به هم سن و سال‌هایشان که از جایشان تکان نمی‌خورند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

۶
بیشتر بخوانید : ۶ مزیت تمرینات HIIT

تناسب اندام: بسیاری از بچه‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ، اضافه‌وزن دارند اما تحرک کافی برای از بین بردن آن را ندارند. برای اینکه مطمئن شوید فرزند شما جزو این دسته نیست حتما با یک متخصص اطفال صحبت کنید و از او بپرسید وزن فرزندتان نسبت به سن و جنسیت او متناسب است یا نه. اگر فرزندتان حتی در صورت داشتن اضافه‌وزن، خودش را به ورزش عادت بدهد، این مشکل او حل می‌شود و سبک زندگی‌اش سالم‌تر از همیشه خواهد شد.

فواید ورزش برای کودکان

فواید ورزش برای کودکان

از دیگر فواید ورزش کردن برای کودکان می توان به:

  •  داشتن عضلات و استخوان های قوی تر
  • داشتن درصد چربی کمتر
  •  کمتر شدن احتمال اضافه وزن
  •  کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
  •  احتمال کاهش فشارخون و سطح کلسترول
  •  نگاهی بهتر به زندگی یا همان رواج افکار مثبت
  •  افزایش اعتماد به نفس

سن شروع ورزش برای کودکان

ورزش آمادگی جسمانی و اعتماد به نفس کودکان را بالا می‌برد اما بچه‌ها در هر سنی نمی‌توانند حرکات خاصی انجام بدهند. حرکت ساده بستن بند کفش‌ها در سنین پایین اتفاق نمی‌افتد چه برسد به حرکاتی مثل ورزش‌های ژیمناستیک یا ورزش‌های دیگر. ناتوانی در انجام این حرکات به طور حتم تاثیرات مخربی بر روحیه بچه‌ها می‌گذارد که تنفر از ورزش ابتدایی‌ترین این تاثیرهاست.

کارشناسان معتقدند تا قبل از هشت سالگی ورزش برای بچه‌ها ممنوع است. آنها می‌گویند در این سن بازی کردن و طراحی انواع بازی‌ها بهترین کمک برای رشد جسمانی و درگیر کردن بچه‌ها با فعالیت‌های بدنی است. متخصصانی که این بازی‌ها را طراحی کرده‌اند، به این موضوع توجه داشته‌اند که همه اعضای بدن بچه‌ها از استخوان‌ها گرفته تا عضله‌ها درگیر فعالیت شوند. آنها می‌گویند در این سنین بهتر است بازی در حدی باشد که انرژی بچه‌ها تخلیه شود. این گروه مخالف کلاس‌های آمورزشی هستند و نظرشان این است که یادگیری یکی، دو مهارت بچه‌ها را خسته و کسل می‌کند و همه بدن آنها را درگیر نمی‌کند.

ورزش مناسب برای کودک

برای انتخاب ورزش مناسب برای کودک تان علاوه بر علاقه و استعداد او، باید به دو عامل مهم دیگر نیز توجه کنید: ۱-ورزش مناسب با شخصیت کودک و ۲-ورزش مناسب با سن کودک

ورزش های یپیشنهادی روانشناسان کودک مناسب با شخصیت هر کودک:

  • ورزش مناسب برای کودکان پرجنب و جوش و بسیار فعال: ورزش های همراه با آهنگ، هاکی، هنرهای رزمی
  • ورزش مناسب برای کودکان نسبتا کم تحرک با فعالیت پایین: گلف، بولینگ، شمشیربازی، تیراندازی با کمان
  • ورزش مناسب برای کودکانی که نیاز به فعالیت های فردی دارند: ژیمناستیک، تنیس، یوگا، شنا
  • ورزش مناسب برای کودکانی که نیاز به فعالیتهای گروهی دارند: فوتبال، والیبال، بیس بال، بسکتبال، هاکی

ورزش مناسب برای کودک

ورزش های پیشنهادی مناسب با سن کودک:

کودکان ۲ تـا ۳ سال: دویدن و راه رفتن در حیاط خانه، بازی‌های آبی مثل استخر بادی و بازی با عروسک‌ها، ژیمناستیک همراه با مربیان مجرب

کودکان ۷ تا ۱۰ سال: بیسبال، ژیمناستیک، تنیس، دوچرخه‌سواری

کودکان ۱۰ سال و بالاتر: فوتبال، قایقرانی، والیبال، دوومیدانی

راه کارهایی برای علاقه مند کردن کودک به ورزش

عدم علاقه کودکان به ورزش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که امروزه شاید بازیهای ویدیویی از مهمترین دلایل آن باشد اما این تنها دلیل آن نیست و شاید عدم توجه کافی والدین نیز بی تاثیر نباشد اما گذشته از دلایل آن، می توان با استفاده از راهکار های زیر ورق را برگرداند.

  • انجام فعالیت بدنی با همراهی یکی از اعضای خانواده: ایجاد انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان اهمیت بسیاری دارد. مثلا به جای نشستن پای تلویزیون سعی کنید بیرون بروید و با فرزندتان پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید. فوتبال، بسکتبال یا هر بازی که بتوانید انجام دهید. فقط دقت کنید از صحبت کردن دست نکشید. منظور ما صحبت در مورد نمرات یا وظایف روزمره فرزندتان نیست، شما باید در مورد مسائل سرگرم کننده با هم صحبت کنید. موضوع مشترکی را پیدا کنید تا هر دو بخواهید این برنامه جذاب را با هم ادامه دهید
  • راه های پنهانی داشته باشید: برای مثال زمانی که برای خرید به پاساژ می روید،گاهی به جای استفاده از آسانسور، از راه پله ها استفاده کنید. یا برای رفتن به یک فروشگاه یا رستوران، دورتر پارک کنید و مسیر باقیمانده را پیاده روی کنید. با با کودکتان مسابقه بذارید که هر کدام زودتر رسیدید می توانید یک جایزه کوچک مثل زدن زنگ خانه مادربزرگ، پریدن از جوب یا غیره را داشته باشد.
  • کار را سخت نکنید، تفریح کنید: ببینید! قرار نیست بچه‌ها را به ضرب و زور تبدیل به ورزشکارهای حرفه‌ای کنید. پس جوری به آنها فشار نیاورید که از ورزش گریزان شوند. داستان را با تفریح و بازی همراه کنید. به بچه‌ها فشار نیاورید و اجازه بدهید با علاقه ادامه بدهند. قبول کنید همیشه و با علاقه ورزش کردن بهتر از مدتی ورزش کردن و رها کردن آن است.
  • عدم شکل‌گیری مهارت‌های ضروری کودک: بسیاری از ورزش‌ها برای کودکان مناسب سن آنها نیست چون بیشتر از نظر توانایی فیزیکی، دامنه تمرکز و توان یادگیری قوانین بازی رشد کافی نکرده‌اند. به دلیل ناکام ماندن در انجام بازی صحیح از سوی همسالان، طرد و از فعالیت جسمی متنفر می‌شوند. در این‌گونه موارد والدین می‌توانند این بازی‌ها را در منزل با خود انجام بدهند و او را تشویق کنند. او فارغ از نگاه همسالان با تشویق شما به سرعت قواعد بازی را فرا می‌گیرد و در محیطی امن به بروز توانایی‌های خود علاقه‌مند می‌شود. ادامه این کار به افزایش تمایل او به ورزش کردن منجر می‌شود
  • از یک گام شمار استفاده کنید.: بچه ها عاشق ابزار و وسایل هستند. اگر شما از وسیله یا اپلیکیشنی برای ثبت فعالیت های آنها استفاده کنید، آنها برای بیشتر کردن فعالیت شان تلاش بیشتری می کنند. مثلا اگر قدم های آنها را بلند بشمارید یا تعداد دفعاتی که به دور آب نمای پارک دویده اند در گجت ثبت شود برای آنها جذاب خواهد بود. به کمک این راهکار می توانید چالش های کوچک تعریف کنید تا در طول روز آنها را به فعالیت تشویق کنید. مثلا با چه سرعتی می توانی ۸۰ قدم برداری؟ چند قدم تا زمین بازی راه هست؟
  • دلیل ورزش کردن را با هم کشف کنید: با هم درباره ورزش جستجو کنید. داستان هایی درباره فواید ورزش و معجزه‌هایی که ورزش در زندگی آدم‌ها ایجاد کرده بخوانید. درباره ورزش و ورزشکارها بیشتر بخوانید. درباره تاثیرات ورزش، اصلا از آنها بخواهید درباره این موضوع تحقیق کنند و به شما یاد بدهند.
  • موقعیت را مشخص کنید: گاهی تنها نیاز هست که شما محل مناسب را انتخاب کنید. مثلا فرزندتان را به زمین بازی، زمین بسکتبال یا هر بخش جذابی در پارک ببرید و یا با تعدادی از دوستانتان به دریاچه یا جای دیگری برای داشتن پیک نیک بروید. در محل مناسب، موقعیت و یا حضور بچه‌های دیگر می‌تواند باعث تشویق فرزندتان به داشتن فعالیت برای بازی با باقی بجه‌ها شود.
  • تعیین برد و باخت: کودکان دبستانی که به ورزش کردن علاقه ندارند، اغلب از دیدن باخت همسالان خود عصبی و حتی شوکه می‌شوند. برد و باخت و تحمل باخت را بدترین جنبه ورزش می‌دانند و از آن تا جایی که بتوانند کناره می‌گیرند. در این‌گونه مواقع والدین بهتر است به ثبت‌نام کودکانشان در کلاس‌های ورزشی اقدام کنند. ورزش‌های غیر رقابتی و انفرادی اولین گام است. دراین مورد می‌توان به شنا و ژیمناستیک اشاره کرد. هر چه سن کودک بالاتر می‌رود، جنبه‌های رقابتی برای او اهمیت بیشتری پیدا می‌کند به شرط اینکه قبل از آن علاقه به ورزش در او ریشه دوانده باشد. اغلب بچه‌ها تا ۱۱ و ۱۲ سالگی به ورزش‌های رقابتی علاقه‌ نشان نمی‌دهند
  • الگو باشید: طبق معمول و مثل همه چیز بچه‌ها از رفتار شما می‌آموزند و نه از گفتار شما. نمی‌توانید صبح تا شب یک گوشه بنشینید و بعد بچه‌هایتان را هی کلاس ورزش ثبت نام کنید! اگر می‌خواهید کودکانتان به ورزش علاقه‌مند شوند باید سبک زندگی خود را تغییر بدهید. شما هم ورزش کنید!
راه کارهایی برای علاقه مند کردن کودک به ورزش

راه کارهایی برای علاقه مند کردن کودک به ورزش

سخن پایانی

همه می دانیم که جامعه از مجموعه افراد تشکیل می شود و هر چه افراد سالمتر باشند جامعه سالم تری خواهیم داشت. با توجه به تاثیر مثبت ورزش در ابعاد مختلف جسمی و روحی افراد، بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که امروز با پرورش کودکانی سالم و ورزشکار در آینده ای نه چندان دور جامعه ای سالم و موفق خواهیم داشت.