تغییرات سه ماهه دوم بارداری

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۲۱
  • در : سلامت زنان

وقتی وارد سه ماهه دوم بارداری خود می شوید، آثار حالت های تهوع صبحگاهی و خستگی مفرطی که در طی سه ماه گذشته باعث ناراحتی و رنج شما شده بود به آهستگی محو می شود و دوباره احساس شادابی و تحرک خواهید کرد و همچون گذشته خود قدیمی تان را دوست خواهید داشت. معمولا سه ماهه دوم برای بسیاری از خانم ها راحت ترین زمان بارداری است. اکنون می توانید با احساس بهتر و انرژی بیشتری وقت خود را صرف برنامه ریزی برای تولد کودکتان کنید. در طول سه ماهه دوم، کودک شما به سرعت در حال رشد است. بنابراین می توانید بین هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری برای مشاهده سلامتی و حنسیت کودکتان سراغ سونوگرافی بروید مگر این که بخواهید در هنگام تولد سورپرایر شوید.

اگرچه در این دوران باید احساس بهتری داشته باشید اما تغییرات بزرگی در بدن شما رخ می دهد. که برای اطلاع از آن ها می توانبد مطالب زیر را مطالعه کنید.

كمر درد

وزن اضافی که در چند ماه گذشته به دست آورده اید شروع به فشار آوردن به کمر می کند و باعث می شود درد سریع تر و دردناک تر شود. برای کاهش فشار، سعی کنید صاف بنشینید و از صندلی استفاده کنید که پشتیبان خوبی را فراهم کند. بالشی بین پاهای خود قرار دهید و روی طرف خود بخوابید. از چیدن یا حمل هر چیز سنگین خودداری کنید. به جای کفش های پاشنه بلند از کفش های راحتی و دارای پشتی مناسب استفاده کنید. اگر درد واقعا ناراحت کننده است می توانید از همسرتان بخواهید با ماساژ نواحی درد در بهبود آن کمکتان کند.

خونریزی لثه ها

حدود نیمی از زنان باردار لثه های متورم دارند. با تغییر هورمون ها خون بیشتری به لثه های شما فرستاده می شود و باعث حساسیت بیشتر آن ها می شوند و در نتیجه سبب خونریزی راحت تر آنها می شوند. اما لثه های شما پس از به دنیا آمدن نوزاد به حالت عادی برمی گردند. در ضمن از مسواک نرم تر استفاده کنید و هنگام نخ دندان مراقب باشید اما از رسیدگی به بهداشت دندان های خود غافل نشوید. مطالعات نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به بیماری لثه (بیماری پریودنتال) احتمالاً به زایمان زودرس مبتلا می شوند و نوزادانی با وزن کم به دنیا می آورند.

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

بزرگ شدن سینه

بخش اعظم حساسیت سینه ها که در سه ماهه اول تجربه کرده اید از بین می رود اما سینه های شما همچنان در حال آماده شدن برای تغذیه کودک هستند. بیشتر شدن حجم آن ها از اندازه سینه بند امری طبیعی است که نباید نگران آن باشید. برای احساس راحتی بیشتر نیز می توانید از یک سینه بند پشتیبان استفاده کنید.

افزایش ادرار

رحم شما در سه ماهه دوم از حفره لگن دور می شود و باعث می شود تا بیشتر به دستسویی بروید اما این وضعیت در روز های پایینی سه ماهه دوم کمتر می شود.

احتقان و خون ریزی بینی

تغییرات هورمونی باعث تورم غشاهای مخاطی در بینی شما می شود که می تواند منجر به ایجاد گرفتگی بینی و در نتیجه خروپف های شبانه شود. این تغییرات همچنین ممکن است باعث شود بینی شما راحت تر خونریزی کند. قبل از استفاده از مواد ضد احتقان، با پزشک خود مشورت کنید. محلول های شور مانند آب نمک و سایر روش های طبیعی ممکن است راههای مطمئن تری برای پاک کردن احتقان در دوران بارداری باشد. برای مرطوب نگه داشتن هوا می توانید از مرطوب کننده نیز استفاده کنید. برای متوقف کردن خون ریزی بینی، سر خود را صاف نگه دارید و ببنی خود برای چند دقیقه فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

 

سردرد های سه ماهه دوم بارداری

سردرد یکی از شایع ترین شکایات بارداری است. سعی کنید استراحت زیادی داشته باشید و تکنیک های ریلکسیشن مانند تنفس عمیق را تمرین کنید. در دوران بارداری نباید از آسپرین و ایبوپروفن استفاده شود اما پزشک ممکن است بگوید اگر واقعاً احساس درد می کنید استامینوفن مصرف کنید.

سوزش سر دل و یبوست

هورمونهای دوران بارداری باعث ایجاد هورمونی به نام پروژسترون می شوند. این هورمون باعث شل شدن عضلات از جمله حلقه عضله در مری تحتانی شما می شود که به طور معمول مواد غذایی و اسیدها را در معده شما نگه می دارد که باعث هضم غذا در روده شما می شوند. برای تسکین سوزش سردل سعی کنید وعده های غذایی مکرر و کمتری را در طول روز میل کنید و از خوردن غذاهای چرب، تند و اسیدی (مانند میوه مرکبات) خودداری کنید. برای یبوست نیز سعی کنید فیبر بیشتری دریافت کنید و مایعات اضافی بنوشید. فعالیت بدنی همچنین به بهبود حرکت مواد غذایی کمک خواهد کرد.

رشد مو

هورمونهای بارداری می توانند رشد مو را تقویت کنند اما نه موی سر بلکه موهای روی سر شما ضخیم تر می شود. شما همچنین ممکن است رشد موها را در بخش هایی ببینید که قبلاً هرگز ندیده اید از جمله صورت،بازو و پشت. اصلاح و تیغ زدن ممکن است بهترین گزینه ها نباشند اما آنها احتمالاً در حال حاضر امن ترین راه ها هستند. بسیاری از متخصصان، اصلاح موهای زائد را به روش های لیزر، الکترولیز و اپیلاسیون را در دوران بارداری توصیه نمی کنند زیرا تحقیقات هنوز ثابت نکرده اند که آنها برای کودک بی خطر هستند.

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

بواسیر

بواسیر در واقع رگهای متورم آبی یا بنفش که در اطراف مقعد شکل می گیرد هستند. این رگها ممکن است در دوران بارداری بزرگ شوند زیرا خون اضافی از طریق آنها جریان می یابد و فشار بیشتری بر روی رحم در حال رشد وجود دارد. و می توانند باغث خارش ناراحت کننده ای شوند. برای تسکین آنها سعی کنید در وان آب گرم بنسینید. هم چنین می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید از پماد هموروئید بدون نسخه استفاده کنید.

اولین حرکات کودک در سه ماهه دوم بارداری

اولین حرکات کودک، لگدزدن جنین (quickening) نام دارد و برخی زنان آن را شبیه به پرپر زدن پروانه، قلقل کردن، احساس ضربه زدن، ترکیدن پاپ کورن و شنا کردن ماهی طلایی توصیف کرده‌اند. زمانی که اولین بار احساس می‌کنید کودک در رحم حرکت می‌کند به سادگی ممکن است بااحساس باد، درد یا گرسنگی آن را اشتباه بگیرید اما با سپری شدن چند هفته به سرعت متوجه می‌شوید که کسی از درون به دیواره رحم شما ضربه میزند و ابراز وجود می‌کند.

واریس

برخی زنان در دوران بارداری ممکن است دچار واریس شوند. گشاد شدن و تورم سیاهرگ‌ها واریس نامیده می‌شود. سیاهرگ‌های واریسی، آبی یا بنفش است و اغلب در پاها ایجاد می‌شود. واریس در دوران بارداری ممکن است برای شما ایجاد ناراحتی نکند، اما در برخی موارد باعث ایجاد خارش یا احساس سنگینی و درد در پاها می‌شود. پوست اطراف رگ‌های واریسی ممکن است خارش، تپش یا سوزش داشته باشد. این مشکلات معمولاً در انتهای روز بیشتر می‌شود، به خصوص اگر شما مدت زیادی ایستاده باشید. بسیاری از زنان در دوران بارداری برای اولین بار واریس را تجربه می‌کنند و در برخی دیگر این واریس از قبل وجود دارد و در بارداری فقط بیشتر می‌شود.

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

تغییرات سه ماهه دوم بارداری

تیرگی پوست

افزایش رنگدانه پوست به‌دلیل تغییرات هورمونی و افزایش تولید ملانین از سلول‌های ملانین‌ساز، منجر به تیره شدن پوست می‌شود که در ۹۰ درصد خانم‌های باردار، به‌خصوص آنهایی که موی تیره و پوست سفید دارند، در فاصله هفته‌های اول تا نیمه بارداری دیده می‌شود. قسمت‌هایی از بدن که به‌طور طبیعی تیره هستند، مخصوصا نوک سینه‌ها و هاله اطراف آنها، نواحی تناسلی و خط میانی دیواره شکم، تیرگی بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین گاهی تغییرات مشابهی زیر بغل و کشاله ران‌ها ایجاد می‌شود. در طول بارداری خال‌های تیره بزرگ‌تر یا تیره‌تر می‌شوند و خال‌هایی که قبلا مورد توجه قرار نگرفته بودند، مشخص خواهند شد. در این دوران پوست شما نسبت به خورشید حساس تر است بنابراین مطمئن شوید که هر زمان که به بیرون می روید، ضد آفتاب با طیف گسترده ای (محافظت UVA / UVB) بزنید.